تلفن مشاوره رایگان

33495559-(051)

فروشگاه: 09153113642

تعمیرگاه: 09151115091

  • 48
  • 82 مرتبه
پروانه پمپ- شناخت جامع پروانه پمپها قسمت اول

پروانه پمپ- شناخت جامع پروانه پمپها قسمت اول

03/30/1403

پروانه پمپ- شناخت جامع پروانه پمپها قسمت اول

Impeller

Impeller

پروانه ها (Impellers) دستگاه های چرخشی هستند که برای تغییر جریان (Flow)  و یا فشار مایعات ، گازها و بخارات طراحی شده اند. پروانه ها از پره های مختلفی که غالباً تیغه ای شکل هستند تشکیل شده اند که در اطراف یک شافت مرکزی کوتاه قرار گرفته اند. وقتی شافت و پره ها می چرخند ، مایعات یا گازها را مکیده و آنها را از طرف دیگر به بیرون می رانند. تصویر زیر نشان دهنده عملکرد پایه ای یک پروانه است.

عملکرد پروانه

عملکرد پروانه

تئوریک پروانه به صورت پایه ای که نشان دهنده چشمه، مونتاژ پره ها و جهت جریان است

پروانه ها معمولاً در پمپ ها، مخازن همزن، ماشین لباسشویی و سایر دستگاه هایی که به حرکت مایعات و گازها  در یک جهت خاص نیاز است، یافت شده و جزء جدایی ناپذیر آنها هستند. تصویر زیر موقعیت و عملکرد پروانه را در پمپ نشان می دهد. در این مثال، مایع از روزنه سمت راست وارد شده و در پمپ با استفاده از ترکیبی از مکش و فشار به حرکت در آمده و از میان روزنه خروجی سمت چپ منتقل می شود. توجه داشته باشید که این پروانه خاص برخلاف آنچه در تصویر بالا نشان داده شده، جهت چرخش عقربه های ساعت طراحی شده است. این چرخش همراه با طراحی پره ها باعث می شود که پروانه پمپ، مایع را در جهت تقریباً عقربه های ساعت حرکت دهد.

عملکرد پروانه پمپ

عملکرد پروانه پمپ

پروانه ها نسبت به پره های پیش ران "Propeller":

در نگاه اول، پروانه ها بسیار شبیه (یا حتی یکسان ) پره های پیش ران "Propellers" به نظر می رسند. این دو اغلب در صنعت برای اعمال نیرو به سیالات به جای هم استفاده می شوند. در واقع ، دو اصطلاح اساسی “Propel” و “Implel” هر دو به عنوان "راندن یا حرکت دادن  به جلو" تعریف می شوند. در کاربردهای صنعتی، از این دو برای توصیف دو دستگاه مختلف استفاده می شود که دو جسم یا ماده مختلف را یه جلو میرانند.

“Propellers” معمولاً به دستگاههایی اطلاق می شوند که یک جسم متصل را حرکت می دهند. به عنوان مثال ، ملخ کشتی خود کشتی را به جلو یا عقب حرکت می دهد. از طرف دیگر پروانه ها “Impellers” برای جابجایی سیالات مایع یا گاز که از میان آنها میگذرند  و بدون به حرکت در آوردن جسمی که به ان متصل هستند طراحی شده اند .

 کاربردها

 در حالی که تمام پروانه ها از اجزاء طراحی مشابهی که در بالا توضیح داده شد تشکیل شده اند، اما ممکن است بسته به کارکرد مورد نظر، عملکرد کمی متفاوتتری داشته باشند.

پروانه ها در پمپ ها

پروانه ها از اجزای جدایی ناپذیر در پمپ های سانتریفیوژ و پمپ های خلاء، در میان دیگر دستگاه های پمپاژ سیال هستند. پروانه های پمپ برای کار به اصل برنولی که می گوید افزایش سرعت مایع با کاهش فشار یا انرژی بالقوه (و بالعکس) همراه است متکی هستند.

 وقتی مایع یا گاز مایع وارد پروانه پمپ می شود ، بین پره های پروانه و دیواره پمپ گیر می افتد و با حرکت از چشم پروانه (Pump Eye) به سمت قطر خارجی پروانه، سرعت آن افزایش می یابد. هنگامی که سیال به نقطه خاصی در نزدیکی قطر خارجی رسید، به طور ناگهانی سرعت آن کاهش یافته و افزایش فشاری مساوی با آن را تجربه می کند (طبق اصل برنولی). سیالات  با خارج شدن از پروانه و سوراخ پمپ ، حتی بیشتر تحت فشار قرار می گیرند. بر اساس این اصول عملکردی ، می توان دریافت که سرعت چرخش پروانه پمپ (که سرعت را تحت تأثیر قرار می دهد) و ارتفاع پره (که فشار و تشکیل احتمالی خلا را تحت تاثیر قرار میدهد) تا حد زیادی فشار خروجی و جریان پمپ را تعیین می کند.

پروانه پمپ گریز از مرکز

پروانه پمپ گریز از مرکز

در قسمت دوم به تشریح پروانه های مخلوط کن و فرمول مورد استفاده برای پروانه ها پرداخته میشود.

برای مشاوره در خرید و تعمیر انواع پمپ، الکتروموتور و لوازم جانبی از جمله پروانه پمپ آنها با فروشگاه و تعمیرگاه ابراهیم پورعرب به شماره های 09153113642 و 09151115091 تماس حاصل فرمایید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

تلفن مشاوره رایگان

33495559-(051)

فروشگاه: 09153113642

تعمیرگاه: 09151115091