تلفن مشاوره رایگان

33495559-(051)

فروشگاه: 09153113642

تعمیرگاه: 09151115091

  • 49
  • 77 مرتبه
پروانه پمپ- شناخت جامع پروانه پمپها قسمت دوم

پروانه پمپ- شناخت جامع پروانه پمپها قسمت دوم

03/30/1403

در این قسمت در ادامه بررسی پروانه پمپ به بررسی انواع پروانه های شعاعی که برای مخلوط کردن بکار میروند و معادلات حاکم بر این گونه پروانه ها می پردازیم.

پروانه پمپ- شناخت جامع پروانه پمپها قسمت دوم

پروانه های مخلوط کن

پروانه ها اغلب در مخازن همزن به عنوان وسیله ای برای اختلاط مایعات و دوغاب استفاده می شوند. پروانه های اختلاط معمولا از نوع طراحی باز هستند و بر یک شافت مرکزی نصب می شوند که در مرکز مخزن قرار می گیرد.

مخزن همزدن با پروانه

مخزن همزدن با پروانه

هنگام نصب پروانه در یک مخزن، انتخاب نوع پروانه جریان محوری یا شعاعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. (به جهت جریان در شکل پایین برای کسب اطلاعات بیشتر مورد جریان توجه کنید.) پروانه های شعاعی  که معمولاً پره های مستطیلی شکل دارند، در هنگامی بکار میروند که محیط مخزن بیش از حد چسبناک باشد و یا از دو ماده غیرقابل اختلاط تشکیل شده باشند. انواع پروانه جریان شعاعی عبارتند از:

جریان شعاعی لنگری “Radial Flow Anchor”

 پروانه ای که برای مخلوط کردن محصولات با ویسکوزیته بالاتر طراحی شده است. یک لنگر به طور معمول "U" شکل است و از فضای خالی مخزن پیروی می کند. پروانه های لنگر به طور خاص متناسب با نوع فرآیند طراحی میشوند. از پروانه های لنگری برای جارو کردن کل قسمت محیطی یک مخزن یعنی دیواره ها و پایین آن استفاده می شود.

جریان شعاعی پارویی “Radial Flow Paddle”

این پروانه ها برای اختلاط استفاده شده و سیال را به بیرون مخزن منتقل می کنند. پروانه هایی که با سرعت آهسته به پرخش در می آیند و دو تا چهار تیغه دارند به عنوان پارو شناخته می شوند. پاروهایی که در سرعتهای کمتری بکار میروند، اغلب برای مخلوط کردن مخلوط معلق مایع / جامد در مقیاس بزرگ استفاده می شود.

پروانه های شعاعی توربینی “Radial Flow Turbine”

این پروانه ها برای مخلوط کردن استفاده می شوند. توربین ها پروانه هایی از نوع چند تیغه هستند که سیال را به بیرون مخزن منتقل می کنند. پروانه های توربینی که انواع مختلفی دارند، گردش مناسب و خوب در سراسر ظرف مخلوط کن فراهم می کنند.

پروانه های محوری برای همگن سازی و اختلاط بالک سیال مناسب هستند. پروانه های تیغه ای شیب دار جریان محوری دارای یک یا چند پارو هستند. آنها سیال پمپ شده را در جهت محور چرخش پروانه انتقال می دهند.

 پروانه های جریان محوری در سرعت های بالا برای پراکندگی سریع و در سرعت های پایین برای نگهداری مواد جامد در حالت تعلیق استفاده می شوند.

پروانه های تانک

پروانه های تانک

عدد توان “Power Number”

عدد توان مقداری است که مخصوص پروانه های اختلاط است و مصرف برق پروانه را توصیف می کند. فرمول محاسبه عدد توان پروانه به قرار ذیل است:

[caption id="attachment_8567" align="aligncenter" width="101"]فرمول عدد توان فرمول عدد توان[/caption]

NP = عدد توان

P = قدرت پروانه به وات

ρ = چگالی مایع مخزن به کیلوگرم در متر مکعب

n = سرعت شافت به دور / ثانیه

Da = قطر پروانه بر حسب متر

به دلیل دشواری در بدست آوردن بسیاری از این مقادیر ، می توان اعداد توان را میتوان به جای مقادیر دقیق، یصورت جمع نتایج آزمایشات مختلف فرموله شده (در هنگام کار با مخزن مخلوط کردن به سایز استاندارد) در نظر گرفت. بنابراین ، تولیدکنندگان اغلب عدد توان پروانه را به عنوان تابعی از قدرت و اندازه آن تعیین می کنند.

در قسمت بعد به طراحی پروانه پمپ پرداخته میشود و انواع آن توضیح داده میشود.

برای مشاوره در خرید و تعمیر انواع پمپ، الکتروموتور و لوازم جانبی از جمله پروانه پمپ آنها با فروشگاه و تعمیرگاه ابراهیم پورعرب به شماره 09151115091 و 09153113642 تماس حاصل فرمایید.

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

تلفن مشاوره رایگان

33495559-(051)

فروشگاه: 09153113642

تعمیرگاه: 09151115091